Logo

הדברה – מהם סוגי ההדברה הקיימים?

תוכן עניינים

היום לאחר העלאת המודעות לחומרי ההדברה הכימית אשר יכולים להיות מסוכנים (בעיקר בשימוש לא נכון) גם לבני אדם ולחיות הבית, השימוש בשיטות אלטרנטיביות עולה. גם הצורך למצוא דרכים אלטרנטיביות להיפטר מהמזיקים עולה. בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על סוגי הדברה שונים כמו הדברה ירוקה, ביולוגית, אלקטרונית ואפילו אורגנית ביתית. בנוסף, ישנו שימוש נרחב במושג הרחקה. יש לציין שעדיין השיטה הכימית הינה השיטה הזולה ביותר.

החלטנו לעשות סדר בנושא סוגי ההדברה השונים.

הדברה כימית

שיטת ההדברה הכימית היא השיטה הנפוצה ביותר כיום, יש האומרים כי היעילה ביותר. הדברה כימית כשמה משתמשת בחומרים כימיים אשר מבוססים על רעל, המותאם למזיק, ומיועדת להדברת המזיקים. יש להדגיש כי כל חומר כימי מותאם למזיק שונה.

בשנים האחרונות התחילה לגבור המודעות לרעילות של החומרים בהם משתמשים כאשר מדבירים באמצעים כימיים, חומרים אלה יכולים לחלחל למאגרי מים ולאדמה ולפגוע בצמחים או בעלי חיים נוספים. משרד הבריאות, מפקח על השימוש בחומרים כימיים המשמשים להדברת מזיקים ונותן רישיונות לאנשים שמותר להם לעסוק בהדברה כימית. כמו כן, קובע משרד הבריאות את הריכוז המומלץ לשימוש. לדוגמא, חומרים מבוססי זרחן אשר התגלו כחומרים רעילים מאוד לאדם נאסרו לשימוש.

חומרים אלה, ברוב המקרים פועלים על מערכת העצבים של המזיק הספציפי ולכן אין צורך לסגור את הבית. החומרים הללו פועלים בעזרת מגע פיזי עם המזיק והורגים אותם בזמן קצר. סגנון ההדברה יכול להשתנות בין החומרים השונים, ישנם חומרים המופזרים על ידי ריסוס החומר באיזורים אסטרטגיים, ישנם חומרים אשר מגיעים כאבקה ואותה מפזרים באיזורים אסטרטגיים ברחבי הבית, וישנם חומרים המגיעים כגרגרים (בעיקר להדברת מכרסמים) אשר אותם נפזר באיזורים שהמכרסמים אוהבים לקנן.

במידה והחלטתם לרסס את ביתכם בעזרת חומרים כימיים, יש להתייעץ עם מדביר מוסמך הנושא תעודת מדביר באישור משרד הבריאות. התייעצו איתו על סוג החומר, וכמובן על ההתנהגות לאחר הטיפול. סוגי חומרים המשמשים להדברה כימית יכולים להיות מסוכנים לבעלי חיים קטנים או לתינוקות ולכן חשוב לדעת כמה זמן עליכם לשהות מחוץ לבית לצורך אוורור הבית.

אין להדביר את הבית בחומרים כימיים ללא מדביר המוסמך על ידי משרד הבריאות.

הדברה ירוקה

להדברה הירוקה ישנם שני סוגי חומרים, האחד חומרים כימים אשר ריכוז החומרים הרעילים בהם נמוך. על ידי הורדת הריכוז הפגיעה בסביבה פוחתת עד לא קיימת. הסוג השני הינו חומרים אשר מכילים רעלים מהטבע וממקורות צמחיים. השימוש בחומרי הדברה ירוקה מביא להתקצרות משמעותית של זמן השהייה מחוץ לבית.

למרות שבעבר חומרים ירוקים נחשבו פחות אפקטיבים נגד מזיקים, היום בעזרת התפתחות הטכנולוגיה והמדע היעילות של החומרים נגד כמות מזיקים שאינה חריגה לא נופלת מחומרי הדברה כימית. כמובן שבמידה וכמות המזיקים בבית, בגינה או בעסק היא גבוהה מאוד מומלץ להשתמש בחומרים כימים חזקים יותר.

ניתן להשתמש בחומרים אלה גם בתור הרחקת מזיקים, ישנם חומרים המופקים מפרח החרצית הגורמים לשינוי בתנאי הסביבה של המזיק. שינוי זה גורם למזיק לחפש סביבה טובה יותר להתפתחותו ולכן עוזב את האיזור.

הדברה ירוקה דורשת הבנה של המזיק והבנה בתנאי המחייה בו המזיק משגשג. יש להבין כי בגלל שאנו מנסים לחקות את הטבע וליצור מצב שבו הטבע (פרח החרצית) משנה את הסביבה שלו על ידי הפרשת חומר הדוחה את המזיקים אנו גורמים למזיק לפתח עמידות לחומר. לכן יש חשיבות רבה להבנה של המזיק, במידה והמזיק פיתח עמידות לחומר מסויים ולא הצלחנו להרחיקו מהאיזור הנגוע מומלץ להשתמש בחומרים אחרים או להתייעץ עם מדביר מוסמך.

היום ניתן לבקש מהמדביר לפני העבודה להשתמש בחומרים ירוקים.

הדברה ביולוגית

הדברה ביולוגית כשמה היא שימוש בביולוגיה ובבעלי חיים אחרים על מנת להדביר מזיקים ספציפיים. שיטה זו מאוד נפוצה בחקלאות וכשיטת הדברה לגינות פרטיות. בשיטה זו אנחנו משחררים בעלי חיים שאוכלים או הורגים מזיקים אחרים. שיטה זו מאוד ספציפית למקרים מסוימים.

לדוגמא, במידה ויש לנו בריכה בגינה מדובר על תנאי סביבה מאוד טובים להתרבות יתושים, הוספת דגים מסוג גמבוזיה הינם דגים קטנים הניזונים מיתושים ומזחלי יתושים. אנו נשתמש בדגים על מנת למנוע את התפתחות והתרבות היתושים בגינתנו.

דוגמא נוספת, שימוש בחיפושיות משה רבינו (מושית השבע) שכולנו מכירים אותה מטיולים כילדים היא טורף והיא יכולה לשמש כמדביר ביולוגי מעולה לכנימות. כמו מושית השבע ניתן להשתמש גם בגמל שלמה אשר הטרף העיקרי שלו הוא זבובים, חגבים ודבורים.

 

הדברה ביולוגית

הדברה אלקטרונית

הדברה אלקטרונית הינה סוג חדש של הרחקה של מזיקים. שיטה זו מתבססת על יצירת קלי קול בתדרים נמוכים המרחיקים את המזיקים. בשיטה זו יש מכשירים המשתמשים בשדה מגנטי זאת על מנת להטעות מזיקים המסתמכים על שדות מגנטיים טבעיים לצורכי התמצאות. ישנם מכשירים המשתמשים בתאורה או רעידות סיסמולוגיות.

שיטה זה יכולה להתאים להרחקת יונים, הרחקת חולד, עטלפים ועוד. שיטה זו ברוב המקרים אינה מפריעה לבעלי החיים בבית (ישנם מכשירים שיכולים להפריע לכלבים וחתולים יש לשים לב להוראות השימוש לפני הקנייה – מומלץ לעשות חקר שוק לפני קנייה, ישנם מכשירים שאינם עובדים בצורה טובה) ואינה מפריעה לאדם כלל.

שיטה זו היא מאוד ידידותית לסביבה ואינה פוגעת בסביבה כלל, אך מדובר על שיטה יחסית יקרה. במרבית המקרים השימוש בהדברה אלקטרונית נעשה על ידי עסקים גדולים וקטנים, תחנות משטרה וכדומה.

הרחקת מזיקים

הרחקת מזיקים הינה שיטת הרחקה אשר בה אנו מתרכזים בהומניות, שימוש בחומרים או שיטות שבהם לא נהרוג את המזיק אלא נרחיק אותו משטח הבית והעסק. לדוגמא, שיטת בה נשתמש במיצוי המופק מפרח החרצית, מיצוי זה יגרום לשינוי בתנאי הסביבה של המזיק ויגרום לכך שהמזיק מרצונו החופשי יעזוב את האיזור.

דוגמא נוספת היא שימוש בכלובים על מנת ללכוד מכרסמים ולשחררם בטבע באיזור מרוחק מהבית. ניתן לעשות זאת באופן עצמאי על ידי קניית כלוב עם שתי דלתות ולכידת המכרסם בבית ולאחר מכן לסוע איתו לשדה מרוחק ולשחררו.

הרחקת מזיקים היא שיטה אשר משתמשים בה בעיקר ממניעים הומניים. אנו ממליצים להשתמש בשיטה זו בעיקר בנושא הדברת דבורים או הרחקת דבורים.

קהילת הדבורים הינה במצב קשה כיום ואנו ממליצים לתפוס אותם במלכודות יעודיות ולשחרר בטבע.

הדברה אורגנית ביתית

בהדברה אורגנית ביתית אנו משתמשים במוצרים ובעיקר תבלינים שיש לנו בבית על מנת להרחיק או להדביר מזיקים. לדוגמא, קפה שחור פלפל שחור קינמון וציפורן מוכרים כדוחי נמלים. חשוב לנו לציין כי הדברה אורגנית ביתית הינה זמנית בלבד ומדובר במלחמה נגד המזיקים.

הדברה

מחפשים מדביר?